Friday, February 17, 2012

ေက်ာက္စိမ္းေျမက ကံဆီးေစာ္ဘြားမ်ား





ၿပီးခဲ႔တဲ႔ ပိုစ္႔မွာ အစပ်ိဳးခဲ႔တဲ႔ အတိုင္း ဒီပိုစ္႔မွာေတာ႔ ကံဆီးေစာ္ဘြားေခၚ ကံဆီး ဒူဝါအေၾကာင္း ဆက္ေရးပါ႔မယ္ရွင္။ ကံဆီးေစာ္ဘြားလို႔ ေခၚရၿခင္းအေၾကာင္းရင္းက ကၽြန္မတို႕ ဖားကန္႔ေဒသ ေက်ာက္စိမ္းတြင္း နယ္ေၿမမွာ ယခုတိုင္ ရွိဆဲၿဖစ္တဲ့ ကံဆီးၿမိဳ႕ကို အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တာ ၿဖစ္ပါတယ္။ ကခ်င္ၿပည္နယ္ဆိုတာ ဟိုးယခင္ ကတည္းက ကခ်င္ လူမ်ိဳး ေတြနဲ႔ ရွမ္းလူမ်ိဳးေတြ အမ်ားဆံုး ေနထိုင္ခဲ႔တဲ႔ ေဒသ ၿဖစ္ပါတယ္။ ယခင္အခ်ိန္ ဘုရင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေခတ္ ကတည္း က ကခ်င္ျပည္နယ္မွာ ရွမ္းလူမ်ိဳးေတြ ေနထိုင္ရာ ၿမိဳ႕ရြာမ်ားကို မိုးညွင္း ေစာ္ဘြား၊ မိုးေကာင္း ေစာ္ဘြား၊ မိုးမိတ္ ေစာ္ဘြား စသၿဖင္႔ ရွမ္းေစာ္ဘြားမ်ားက အုပ္ခ်ဳပ္သလို ကခ်င္လူမ်ိဳးေတြ ေနထိုင္ရာ ၿမိဳ႕ရြာမ်ားကိုေတာ႔ ဆမားဒူဝါ စသည္ၿဖင့္ ဒူဝါေတြက အုပ္ခ်ဳပ္ပါတယ္။

ကၽြန္မတို႔ရဲ႕ ေက်ာက္စိမ္းတြင္း နယ္ေၿမဟာလည္း ယခင္က မိုးေကာင္းေစာ္ဘြားၾကီးရဲ႕ နယ္ေၿမအတြင္းမွာ ပါဝင္ခဲ႔ ပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔လည္း ယခုခ်ိန္ထိ ေက်းရြာ၊ ေတာင္တန္းတို႔ဟာ ရွမ္းနာမည္မ်ား ေခၚတြင္ထား တာကို ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ ပါတယ္။ ေက်ာက္စိမ္းတြင္းေဒသမွာ ရွမ္းလူမ်ိဳးတို႔ ေနထိုင္စဥ္မွာ ကခ်င္ျပည္နယ္ရဲ႕ ေတာင္တန္း ေဒသေတြ မွာ ေနထိုင္တဲ႔ ခ်င္းလူမ်ိဳးေတြရဲ႕ တိုက္ခိုက္ျခင္းကို ခံရေသာေၾကာင္႔ အၿခားေသာ နယ္ေၿမမ်ားကို ေၿပာင္းေရြ႔သြား ခဲ႔ၾကပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာ ခ်င္းလူမ်ိဳးေတြဟာ ေက်ာက္စိမ္းတြင္း အနီးတစ္ဝိုက္မွာ ရပ္ရြာမ်ား တည္ေထာင္ ကာ ေနထိုင္ က်က္စားခဲ့ ၾကရာမွာ ေတာင္ေပၚ ေတာင္ထိပ္မ်ားမွာသာ ရပ္ရြာမ်ားကို အခိုင္အခံ့ တည္ေထာင္ေနထိုင္ ခဲ့ၾကပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔ ရြာအနီးဝန္းက်င္က အခ်ိဳ႕ေသာ ေတာင္ေပၚ ေတာင္တန္းေတြ ေပၚမွာ ဟိုးယခင္တုန္းခါက ေနထိုင္ခဲ႔ၾကေသာ ခ်င္းလူမ်ဳိးတို႔ရဲ႕ ရြာေနရာေတြ၊ လမ္းမႀကီးၿဖစ္ခဲ့တဲ့ ေနရာေဟာင္းေတြ၊ ခံတပ္ ေနရာေတြ ရွိခဲ႔တယ္လို႔ သိရပါတယ္။

ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားဟာ ထိုစဥ္ကတည္းက ဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္ေသာ္လည္း ခ်င္းလူမ်ိဳးေတြနဲ႔ ကခ်င္လူမ်ိဳးတို႔ဟာ  နတ္ကိုသာ ပူေဇာ္ပသတဲ႔ အေလ႔အထ ရွိၾကပါတယ္။ ခ်င္းလူမ်ိဳးနဲ႔ ကခ်င္လူမ်ိဳးတို႔ဟာလည္း အေစာပိုင္းမွာ ညီရင္း အစ္ကိုမ်ားလို သင့္ၿမတ္ခ်စ္ခင္စြာ ေနထိုင္ခဲ႔ၾကပါတယ္။ သို႕ေသာ္ အခ်ိန္ၾကာလာသည္နဲ႔အမွ် ခ်င္းနဲ႔ ကခ်င္တို႔ဟာ စိတ္သေဘာထား မသင့္မၿမတ္ၿဖစ္ လာကာ ရန္ပြဲမ်ား ျဖစ္ေပၚလာရၿပီး စစ္တိုက္ၾကသည္ အထိ ျပင္းထန္လာခဲ႕ ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ႔ အဲဒီေဒသေတြမွာ ေနထိုင္တဲ႔ ခ်င္းလူမ်ိဳးတို႔ဟာ ခ်င္းျပည္နယ္ရွိ ယခုေနထိုင္တဲ႔ ခ်င္းေတာင္တန္းမ်ား ဆီကို ေျပာင္းေရြ႔ သြားခဲ့ပါတယ္။ ခ်င္းလူမ်ဳိးတို႔ ေျပာင္းေရြ႔သြားၿပီးေနာက္မွာ ကခ်င္လူမ်ိဳးေတြ ဟာ ေက်ာက္စိမ္းတြင္းန႔ဲ ကခ်င္ျပည္နယ္ရွိ အခ်ိဳ႕ေသာ နယ္ေျမမ်ားကို ခြဲေဝ အုပ္ခ်ဳပ္ၾကပါတယ္။ 

ေက်ာက္စိမ္းတြင္း နယ္ေျမအနီးက ကံဆီးၿမိဳ႕ကို အုပ္ခ်ဳပ္သူကေတာ႔ မရစ္မ်ိဳးႏြယ္စု ၿဖစ္တဲ႔ နိန္တူလူ ၿဖစ္ပါတယ္.. သူဟာ ဥရုေခ်ာင္းဖ်ား ဖာလဲေတာင္ေျခရင္းနားမွာ ၿမိဳ႕ရြာအသစ္ တည္ေထာင္ၿပီး ကခ်င္ မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားနဲ႕ ေနထုိင္ ခဲ႔ပါတယ္။ အဲဒီလိုေနထိုင္ရင္း အခ်ိန္ၾကာတဲ႔အထိ  သားသမီး မထြန္းကားေသာေၾကာင္႔ အမ်ိဳးအဆက္ အႏြယ္ ၿပတ္မွာ စုိးတဲ႔အတြက္ ရွမ္းအမ်ိဳးသမီး တစ္ဦးကို လက္ထပ္ယူခဲ႔ပါတယ္။ မၾကာခင္မွာ ရွမ္း အမ်ိဳး သမီးၿဖစ္သူဟာ ကိုယ္ဝန္ ရွိလာတဲ့အတြက္ အားလံုးက ဝမ္းေၿမာက္ၾကၿပီး ကံဆီးဆ ၊ ကံဆီးဆ ဟု ေရြရြတ္ၾကတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ကံဆီးဆ ဆိုတဲ႔ အဓိပၸါယ္က ဝမ္းပိုက္မွ ကေလးရွိၿပီလို႔ ဆိုလိုတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ထိုအခ်ိန္က စလို႔ ေမြးလာတဲ႔ကေလးကို ကံဆီး အမည္ပါေအာင္ မည္႔ေခၚၿပီး “ကံဆီး တဲဖာကန္႔” လို႕ အမည္ေပးလာခဲ႔ရာ ခုခ်ိန္ထိတိုင္ ကံဆီးမ်ိဳးႏြယ္တို႔မွာ မိမိတို႕နာမည္မ်ားေရွ႔မွာ ကံဆီးဟူေသာ မ်ိဳးရိုးနာမည္ကို ထည္႔သြင္း ေခၚဆို လာခဲ႔ၾကတာ ၿဖစ္ပါတယ္။ တဲဖာကန္႔ (တိုင္ ဖာကန္႔) အမည္ကေတာ႔ ရွမ္း အမ်ိဳးသမီးက ေမြးေသာ ကေလးလို႔ အဓိပၸါယ္ ရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ 

ကံဆီးတဲဖာကန္႔မွ သားၿဖစ္သူ ကံဆီးေစာရာ၊ ကံဆီးေစာရာ၏သား ကံဆီးေစာကင္၊ ကံဆီးေစာကင္သား ကံဆီးဝရာတူ ၊ကံဆီးဝါရာတူသား ကံဆီးေစာကိန္၊ ကံဆီးစေမာ႔ေနာင္ စသၿဖင္႔ အစဥ္အဆက္ ကံဆီးအမည္မ်ား ပါဝင္ခဲ႔ပါတယ္။ ကံဆီးဝါရာတူ လက္ထက္မွာ ၿမိဳ႕ကို အၿခားေနရာသို႔ ေရြ႔ေၿပာင္းခဲ႕ပါတယ္။ ကံဆီးဝါရာတူရဲ႕သား ကံဆီးစေမာ႔ေနာင္ဟာ ငယ္စဥ္ကတည္းက ရွမ္းၿမိဳ႕ၿဖစ္တဲ႔ မိုင္းေတာင္းၿမိဳ႕ရဲ႕ ေပၚမိုင္း (ၿမိဳ႕အုပ္) အိမ္မွာ သြားေရာက္ေနထိုင္ခဲ႔ပါတယ္။ ေက်ာင္းေနစဥ္ အရြယ္ေရာက္တဲ႔အခါ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းမွာ စာေပ မ်ားကို ေလ႔လာ သင္ယူေစၿပီး သာမေဏအၿဖစ္ပါ သြပ္သြင္းေပးခဲ႔ကာ လူပ်ိဳအရြယ္ ေရာက္ခ်ိန္ မွာေတာ႔ ေပၚမိုင္းၿဖစ္သူဟာ ကံဆီးစေမာ႔ေနာင္ကို ေက်ာင္းမွ ၿပန္ေခၚလာခဲ႔ၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆုိင္ရာ ပညာမ်ားကို သင္ၾကားေပးခဲ႔ပါတယ္။ အိမ္ေထာင္ၿပဳခ်ိန္မွာေတာ႔ ေပၚမိုင္းဟာ သူ႔ရဲ႕သမီးၿဖစ္သူ စံသာမိနဲ႔ လက္ထပ္ ထိမ္းၿမားေပးခဲ႔ ပါတယ္။ 

ကံဆီးစေမာ႔ေနာင္မွာ ေပၚမိုင္းသမီး စံသာမိနဲ႔ ေမြးဖြားတဲ႔သမီးေပါင္း ၅ေယာက္ရွိၿပီး နာမည္မ်ားကိုလည္း အဖဘက္လုိက္ကာ ကံဆီးကန္၊ ကံဆီးေနာင္ဂ်ာ၊ ကံဆီးလွေတာင္၊ ကံဆီးေရာင္ သမီး စအိန္ကံဆီး ေရာင္ စသၿဖင္႔ အမည္ေခၚတြင္ပါတယ္။ ကံဆီးစေမာ႔ေနာင္ရဲ႕ ဖခင္ၿဖစ္သူ ကံဆီးဝါရာတူ ကြယ္လြန္ေသာအခါ ကံဆီးစေမာ႔ေနာင္ကို မိုင္းေတာင္းၿမိဳ႕အထိ ေက်းကၽြန္မ်ားက လာေရာက္ေခၚေဆာင္ၾကတဲ႔အတြက္ ဇနီးၿဖစ္သူ စံသာမိနဲ႔အတူ သားသမီး မ်ားကို ေခၚေဆာင္ကာ ဖာလဲသို႕ ၿပန္လာၿပီး လက္ေအာက္ ငယ္သားမ်ားနဲ႔ နယ္သူနယ္သားမ်ားကို တရား နည္းလမ္းနဲ႔အညီ အုပ္ခ်ဳပ္ပါတယ္။ ကံဆီးစေမာ႔ေနာင္ဟာ လိမၼာယဥ္ေက်းစြာ စကားကို ဆိုတတ္ျပီး ဥာဏ္ပညာထက္ျမက္တ႔ဲအတြက္ လူခ်စ္ လူခင္လည္း မ်ားတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ မိုးေကာင္းၿမိဳ႕ကို အုပ္ခ်ဳပ္တဲ႔ အမတ္မ်ားနဲ႔လည္း သင္႔ၿမတ္ခ်စ္ခင္ၿခင္း ရွိပါတယ္။ ေက်ာက္စိမ္းတြင္း တစ္ဝိုက္ရွိ အၿခားေက်းရြာမ်ားကို အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ သူႀကီးမ်ားနဲ႔လည္း ပလဲနံပ သင္႔ခဲ႔ပါတယ္။ ေက်ာက္စိမ္းတြင္း သူႀကီးတို႔ အစည္းအေဝးမ်ား က်င္းပလွ်င္လည္း ကံဆီးစေမာ့ေနာင္မွာ မပါမၿပီးၿဖစ္ၿပီး အႀကံေကာင္း ဥာဏ္ေကာင္းမ်ား လည္း ေပးတတ္သူ ၿဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ဟာ ေက်ာက္စိမ္းတြင္းမွာလည္း ေက်ာက္စိမ္း တူးေဖာ္ သူမ်ားနဲ႔ စည္ကားစၿပဳခ်ိန္ ၿဖစ္ပါတယ္။ 

အဲဒီအခ်ိန္မွာ မႏၱေလးရတနာပံု ေရႊနန္းေတာ္ႀကီးမွာ စိုးစံေနသူက မင္းတုန္းမင္းႀကီးၿဖစ္ပါတယ္။ နန္းေတာ္နဲ႕ အဝင္အထြက္ အဆက္အဆံရွိတဲ႔ မိုးေကာင္းအမတ္မ်ားက ကံဆီးစေမာ႔ေနာင္ကို ေက်ာက္စိမ္းမ်ား ရွိခဲ႔ရင္ ဘုရင္မင္းၿမတ္ထံ ဆက္သဖို႔ ကံဆီးစေမာ့ေနာင္ထံ စာပို႕ၿပီး တိုက္တြန္းၾကတဲ့အတြက္ ငိုးပင္းေမွာ္ကေန တူးေဖာ္ ရရွိတဲ႔  လူဆယ္႔ေၿခာက္ေယာက္ ထမ္းရေသာ ေက်ာက္စိမ္းတုံးႀကီး ရွိပါတယ္လို႔ အေၾကာင္းျပန္တဲ႔အခါ ၄င္းေက်ာက္စိမ္းကို ဘုရင္းမင္းႀကီးထံ အလွ်င္အၿမန္ ဆက္သသင္႔ေၾကာင္း တုိက္တြန္းၿပန္ပါတယ္။ ထုိ႕ေၾကာင္႔လည္း ၄င္း လူဆယ္႕ေၿခာက္ေယာက္ ထမ္းရေသာ ေက်ာက္စိမ္းတံုးကို မႏၱေလးေနၿပည္ေတာ္ရွိ မင္းတုန္းဘုရင္ထံ ဆက္သပါေတာ႔တယ္။ အလြန္ၾကီးတဲ႔ ေက်ာက္စိမ္းတုံုးကို မိမိထံ ဆက္သလာတာကို ၿမင္ရတဲ႔ မင္းတုန္းဘုရင္လည္း အားရဝမ္းသာ ရွိေတာ္မူၿပီး ေက်ာက္စိမ္းပိုင္ရွင္ ကံဆီးစေမာ႔ေနာင္ကို ခ်ီးၿမွင္႔ေျမာက္စား လိုတဲ႔အတြက္ မ်ိဳးရိုးဇာတိကို ေမးၿမန္းပါတယ္။

ကံဆီးစေမာ႔ေနာင္ဟာ ကခ်င္ေခါင္းေဆာင္ မ်ိဳးရိုးၿဖစ္ၿပီး ဇနီးၿဖစ္သူ စံသာမိမွာလည္း ေရႊတိုက္စရင္းဝင္ မိုင္းေတာင္းေပၚမိုင္းရဲ႕ သမီးဆိုတာ သိရတာေၾကာင္႔ ကံဆီးနယ္ေျမေဒသက ႀကီးက်ယ္ထင္ရွားတဲ႕ ဖာလဲေတာင္ကို အမွီၿပဳၿပီး ဖာလဲေတာင္စားဟူေသာ ဘြဲ႕ထူး အမည္နဲ႕တကြ သကၠရာဇ္ ၁၂၂၆ခု နတ္ေတာ္လၿပည္႔ေက်ာ္ ၆ရက္ေန႔မွာ ေရႊထီး၊ ေရႊဓါး၊ ေရႊဖလား၊ ေရႊစလြယ္တို႔နဲ႔အတူ အၿခားေသာ မင္းခမ္းမင္းနား အသံုးအေဆာင္မ်ားကို ခ်ီးၿမွင္႔ၿပီး ေက်ာက္စိမ္းနယ္ေၿမကိုပါ အပိုင္စားေပးအပ္ပါတယ္။ ကံဆီးစေမာ႔ေနာင္ကို ေပးေသာ ဘြဲ႔အမည္ကို ေရးထုိးထားတဲ႔ စာခၽြန္ေပၚမွာ ေဖာ္ၿပထားတာကေတာ့ “မိုးေကာင္းၿမိဳ႕၊ ပါလိုက္ဦးရူးေတာင္စား၊ ပါလိုက္ ပဗၺတရာဇာကိုဝ္ ” လို႔ ေရးထိုးထားပါတယ္တဲ႔။ ပါလိုက္ ဦးရူးဆိုတာ ကံဆီးၿမိဳ႕အနီးက ရွမ္းဘာသာၿဖင္႔ ေခၚဆိုေသာ ဖာလဲေတာင္ကိုဆိုလိုၿပီး ဦးရူးဆိုတာကေတာ႕ ခုလက္ရွိ ဥရုလို႕ေခၚတဲ႔ ဥရုေခ်ာင္းရဲ႕ အမည္ၿဖစ္ပါတယ္။ ထိုအခ်ိန္က စလို႔ ေက်ာက္စိမ္းတြင္း ေဒသ တစ္ဝိုက္မွာ ရွမ္းနဲ႔ ဗမာလူမ်ိဳးမ်ားက ကံဆီးေစာ္ဘြားရယ္လို႔ ေခၚၾကၿပီး ကခ်င္ လူမ်ိဳးတို႔က ကံဆီး ဒူဝါရယ္လို႔ ေခၚတြင္လာတာ ၿဖစ္ပါတယ္။

ကံဆီးစေမာ႔ေနာင္ ခ်ီးျမွင္႔ခံရေသာ ေရႊစလြယ္မွာ ၉သြယ္ရိွေသာ ေရႊစလြယ္ျဖစ္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဘုရင္ အသံုးျပဳေသာ ေရႊစလြယ္မွာ ၂၄သြယ္ၿဖစ္ၿပီး အိမ္ေရွ႕မင္းသံုးစလြယ္မွာ ၂၁သြယ္၊ မင္းညီမင္းသားသံုး စလြယ္မွာ ၁၈သြယ္၊ မင္းေဆြမင္းမ်ိဳးသံုး စလြယ္မွာ ၁၅သြယ္၊ ေသနာပတိ၊ ဘုရင္႔ ပုဏၰားေတာ္တုိ႕ သံုးေသာစလြယ္မွာ ၁၂သြယ္၊ ၿဗဟၼဏမ်ိဳးတို႔မွာ ၉သြယ္၊ ေခေၾတ ပုဏၰားတို႔မွာ ၆သြယ္၊ ဗိသွ်ပုဏၰားတို႔မွာ ၃သြယ္ စသၿဖင္႔ စလြယ္ အသီးသီး ဆင္ၿမန္းရပါတယ္။ ကံဆီးစေမာ႔ေနာင္ရရွိေသာ စလြယ္မွာ ေရႊခ်ိန္၂၇က်ပ္သားရွိၿပီး တစ္သြယ္လွ်င္ ေရႊႀကိဳးမွ်င္ ၂၂မွ်င္ပါဝင္ၿပီး ၿခေသၤ႕၊ လူပ်ံ၊ ေဒါင္း၊ ယုန္ရုပ္ႏွင္႔ ပန္းခက္အလိမ္မ်ားနဲ႔ ဘယက္တန္ဆာ ၄ခုပါဝင္ေသာ ၉သြယ္ေရႊစလြယ္ၿဖစ္ပါတယ္။ စစ္ျဖစ္တဲ႔အခ်ိန္မွာ ေက်ာက္စိမ္းတြင္း ေဒသကို  ဂ်ပန္မ်ားပါ ေရာက္ရွိ လာၿပီး မီးရိႈ႕ဖ်က္ဆီး မႈမ်ားေၾကာင္႔ စလြယ္နဲ႔ အျခားေသာ နန္းတြင္း အသံုးအေဆာင္ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား မီးထဲပါသြားခ႔ဲရတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ မွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ား အျဖစ္ေတာ႔ ဓာတ္ပံုမ်ားသာ က်န္ခဲ႔ပါေတာ႔တယ္။ 
ပံုမွာ မင္းတုန္းဘုရင္ ခ်ီးျမွင္႕သည္႕ ကိုးသြယ္ေသာစလြယ္မ်ား၏ပံု (ပဗၺတရာဇာဘြဲ႔ခံ ကံဆီးေစာ္ဘြား စေမာ႔ေနာင္ ) ဆိုျပီး ေရးထိုးထားပါတယ္။ 


ကံဆီးေစာ္ဘြားရရွိတဲ႔ ထီးဟာလည္း အနီအဝါ ႏွစ္လက္ျဖစ္တာေၾကာင္႔ သက္ဦးဆံပိုင္လို အထူးအာဏာရရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အျခားေသာ  နန္းတြင္း အသံုးအေဆာင္မ်ားျဖစ္တဲ႔ ေမာက္ရွည္၊ ေရႊေျခနင္း၊ ခက္ရင္း၊ လွံခြ၊ လွံမ၊ လွံခၽြန္း၊ ကိုယ္လြန္း၊ ၾကယ္စီဇာျပင္၊ ေရႊျခည္ဝတ္လဲ ၊  ေရႊဓါး၊ ေရႊဖလား၊ ေရႊေဝါ၊ ေရႊေရတေကာင္း၊ မေနာလင္ဗန္း၊ ျခေသၤ႕ တံဆိပ္တုံးမ်ား၊ ထီးနီ။ မီးစေကာက္ေသနတ္၊ ဖားစည္ေလးလံုး၊ အမတ္၊ မိဖုရားနဲ႔ သားသမီး စစ္သည္မ်ားဝတ္ဆင္ရန္ ဝတ္လဲေတာ္ အဆင္တန္ဆာမ်ား စသည္႔တို႔နဲ႔ အေဆာင္အရြက္မ်ားစြာကို ခ်ီးျမွင္႕တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ၄င္းအဆင္တန္ဆာမ်ားကိုလည္း မင္းတုန္းမင္းၾကီးထံ အခစားဝင္ေရာက္တဲ႔အခါမွာ အျပည္႔အစံု ဝတ္ဆင္ျပီး အေဆာင္အရြက္မ်ား ေနာက္ေတာ္ပါမ်ားနဲ႔အတူ ဝင္ေရာက္ခစားရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ 

ဖာလဲသူႀကီး ကံဆီးစေမာ့နာင္မွာ ဘုရင္မင္းျမတ္ရဲ႕ ခ်ီးျမွင္႔ေျမာက္စားျခင္းကို ခံရသည္႔သတင္းကို ေယာကၡမျဖစ္သူ မိုင္းေတာင္းၿမိဳ႕စား ေပၚမိုင္းနဲ႔တကြ မိုင္းေတာင္းရွိ ရွမ္းလူမ်ိဳးတို႕ ၾကားသိတဲ႔အခါ အလြန္ဝမ္းသာ  မိုင္းေတာင္းၿမိဳ႕မွာ ေနထိုင္ၾကတဲ႕ ရွမ္းလူမ်ိဳးအခ်ိဳ႕ တို႔ဟာလည္း ဖာလဲနယ္ေျမ ကံဆီးျမိဳ႔သို႕ေျပာင္းေရြ႕လုပ္ကိုင္ စားေသာက္ၾကပါတယ္။ အဲဒီခါမွာ ဖာလဲနယ္ ကံဆီးေစာ္ဘြားရဲ႕နယ္ေျမမွာ လူေနမ်ားျပားလာၿပီး အေကာက္အခြန္ လည္း နည္းပါး၊ ခိုးဆိုးလုယက္မႈလည္း မရွိေသာေၾကာင္႔ ကံဆီးေစာ္ဘြားရဲ႕ တန္ခိုးအာဏာလည္း ၾကီးမား လာပါေတာ႔တယ္။ ေစာ္ဘြားၾကီးကလည္း နယ္သူနယ္သားမ်ားကို တရားသျဖင္႔ အုပ္ခ်ဳပ္ျပီး ၾကည္႕ရႈေစာင္႔ေရွာက္ တဲ႔အတြက္ အျခားေသာ နယ္မ်ားမွပါ ကံဆီးနယ္ထဲကို ဝင္ေရာက္လာၾကပါတယ္။ ကံဆီးေစာ္ဘြားဟာ ေက်ာက္စိမ္း တြင္းရွိ ေမွာ္နယ္ေျမ အသီးသီးကို ေမွာ္အုပ္၊ ေမွာ္ထိန္းမ်ားထားကာ ရွမ္းလူမ်ိဳးအမ်ားစု ေနထိုင္လွ်င္ ရွမ္းကို အုပ္ခ်ဳပ္ေစျပီး ကခ်င္လူမ်ိဳး အမ်ားစု ေနထိုင္ရာကိုေတာ႔ ကခ်င္သူၾကီးမ်ားကို အုပ္ခ်ဳပ္ေစခဲ႔ပါတယ္။ 

ကံဆိီးေစာ္ဘြားေခတ္က ေက်ာက္စိမ္းတြင္းမွာ အခြန္ေတာ္ ေကာက္ခံပံုမွာ ေက်ာက္မ်ားကို တစ္နယ္တေက်းသို႔ သယ္ေဆာင္လိုတဲ႔အခါ လူ၊ ဆင္ တို႔ျဖင့္ဆြဲျခင္း၊ ေဖာင္ျဖင္႔တင္ျခင္း သယ္ေဆာင္တဲ႔ ေခတ္ ျဖစ္တာမို႔ ေက်ာက္ကို ၾကည္႕ျပီး သံုးက်ပ္ ေလးက်ပ္၊ ငါးက်ပ္၊ တစ္ဆယ္ စသျဖင္႔ ေကာက္ခံပါတယ္။ ေပၚမိုင္းမ်ိဳးဆိုရင္ အခြန္ေကာက္ခံျခင္း မရွိ လို႕ ဆိုပါတယ္။ ေမွာ္အုပ္၊ ေမွာ္ထိန္းတို႔ကိုလည္း ေပၚမိုင္းမ်ိဳးျဖစ္ပါက မိမိေဒသတြင္းမွာ  ေတာခြန္၊၊ ေမွ်ာခြန္၊ ကူးတို႔ခြန္ တို႕ကို ေကာက္ခံစားေသာက္ခြင္႔ ေပးထားျပီး ယာခြန္၊ အိမ္ခြန္ ေက်ာက္ခြန္တို႕ကိုသာ ကံဆိီးေစာ္ဘြားထံ ဆက္သရပါတယ္။ နယ္သူနယ္သားမ်ားကို တရားသျဖင္႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ကံဆီးေစာ္ဘြားၾကီးမွာ တစ္ႏွစ္တစ္ၾကိမ္က် ေရႊနန္းေတာ္သို႔လည္း အခစားမပ်က္ ကန္ေတာ႔ပန္း ဆက္ဖို႕လည္း မေမ႔မေလ်ာ႔ ရွိတတ္ပါတယ္။ 

ဖာလဲေစာ္ဘြား ကံဆီးစေမာ႔ေနာင္ဟာ သကၠရာဇ္ ၁၂၂၉ခုမွာ ကံေတာ္ကုန္တဲ႔အခါ ကံဆီးေနာင္ဂ်ာနဲ႕ ကံဆီးလွေတာင္ သားေတာ္ႏွစ္ပါး က်န္ရစ္ခဲ႔ပါတယ္။ သားေတာ္ႏွစ္ပါးဟာလည္း ဖခင္ရဲ႕ ရုပ္ကလပ္ကို ခ်က္ျခင္း သၿဂႌဳလ္ျခင္း မျပဳဘဲ မိုးေလကင္းလြတ္ခ်ိန္မွ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာ သၿဂိဳလ္ရန္ စံအိမ္ေတာ္တည္ျပီး အေလာင္းကို တင္ေဆာင္ထားၾကပါတယ္။ ထို႕ေနာက္လက္ေဆာင္ပ႑ာမ်ားနဲ႔အတူ မင္းတုန္းမင္းႀကီးထံ အခစား ဝင္ေရာက္ခဲ႔ရာ ဖခင္ေစာ္ဘြားႀကီးအား ခ်ီးျမွင္႕တဲ႕ အေဆာင္အေယာင္အတိုင္း သားေတာ္မ်ားကို မင္းၾကီးက ျပန္လည္ ခ်ီးျမွင္႕ပါ တယ္။ သားေတာ္ၾကီးျဖစ္သူ ကံဆီးေနာင္ဂ်ာကို ကံဆီးေစာ္ဘြားဘြဲ႕ ဆက္လက္ခ်ီးျမွင္႕ပါတယ္။ မိမိနယ္ေျမသို႕ ျပန္ေရာက္လာျပီး နယ္သူနယ္သားမ်ားကို ဖခင္ႀကီးရွိစဥ္ကအတိုင္း ေစာင္႔ေရွာက္ခဲ႔ရာ သီတင္း ကၽြတ္ၿပီး၍ လယ္ကိစၥမ်ား ၿပီးစီးသည္႔ ခ်ိန္ေရာက္မွ ခမည္းေတာ္ေစာ္ဘြားၾကီးရဲ႕ ရုပ္ကလပ္ကို ပြဲလမ္းမ်ား ၾကီးက်ယ္စြာ ဆင္ယင္ ခင္းက်င္းျပီး ေျမတြင္ျမဳပ္ႏွံပါတယ္။ ထို႕ေနာက္ ဖခင္ေသဆံုးခဲ႔ေသာ ၿမိဳ႕ေနရာေဟာင္းမွာ မေနလိုတဲ႕ အတြက္ ညီေနာင္ႏွစ္ပါး တုိင္ပင္ျပီး ၁၂၃၀ျပည့္ႏွစ္မွာ ၿမိဳ႕သစ္ကို ေျပာင္းေရြ႕ခဲ႕ၾကပါတယ္။ 

ကံဆီးျမိဳ႕ကို တည္ေထာင္ျပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေနခ်ိန္မွာ ေက်ာက္စိမ္းတြင္းနယ္ေျမဟာ ယခင္ထက္ မ်ားစြာ ပိုမိုစည္ပင္လာျပီး ေက်ာက္စိမ္းတူးေဖာ္ လုပ္ကိုင္သူမ်ား အလြန္မ်ားျပားလာပါတယ္။ အဲဒီခ်ိန္မွာ တရုတ္လူမ်ဳိးမ်ား ဟာလည္း ေက်ာက္စိမ္းနယ္ေျမကို ေရာက္ရွိျပီး ေက်ာက္စိမ္း ရွာေဖြေနၾကျပီ ျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာက္စိမ္း ထြက္ေသာ ေမွာ္ အသစ္မ်ားလည္း မ်ားစြာ တိုးပြားလာခဲ႕ပါတယ္။ အမ်ားျပည္သူ အလြယ္တကူ လုပ္ကိုင္ စားေသာက္ႏိုင္ရန္ ေက်ာက္စိမ္းအခြန္မ်ားကိုလည္း ေလ်ာ႔ေပါ႕ေပးခဲ႕ပါတယ္။ ေရႊနန္းေတာ္ၾကီးသို႔လည္း အခါအားေလွ်ာ္စြာ ေက်ာက္စိမ္းေကာင္းမ်ားကို သြားေရာက္ ဆက္သေလ႔ရွိပါတယ္။ မင္းတုန္းဘုရင္ၾကီးကလည္း ကံဆီးညီေနာင္တို႔ကို သားအရင္းကဲ႔သို႔ ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးျခင္း ရွိေတာ္မူတယ္လို႔ စာအုပ္စာေပ မွတ္တမ္းမ်ားမွာ ေတြ႔ရွိရ ပါတယ္။ 

၁၂၄၀ခုႏွစ္ မင္းတုန္းမင္းၾကီး နတ္ရြာစံလွ်င္ သီေပါမင္း နန္းတက္ေတာ္မူပါတယ္။ ေရႊနန္းေတာ္မ်ား၏ ထံုးတမ္းစဥ္အလာအရ ဘုရင္အသစ္ နန္းသစ္တက္သည္႕အခါတြင္ ေရွ႕ဘုရင္က ခန္႕အပ္သူေကာင္းျပဳခဲ႔တဲ႔ နယ္ခံနယ္စားမ်ားကို လာေရာက္ ခစားေစေလ႔ ရွိပါတယ္။ ထိုသို႔ ခစားေရာက္လာေသာ နယ္ခံနယ္စားတို႔ကို သီေပါဘုရင္က ေရွးကကဲ႕သို႕ ရာထူးရာခံမ်ား ျမိဳ႕စားနယ္စားမ်ား ဆက္လက္ခံစားေစျပီး မလာေရာက္ေသာ နယ္ေျမေဒသရဲ႕ နယ္ခံ နယ္စားမ်ားကိုေတာ့ နယ္ေျမကို ျပန္သိမ္းယူျခင္း၊ ရာထူးမ်ား ျပန္ႏႈတ္သိမ္းျခင္း ျပဳေလ႔ ရွိၾကပါတယ္။ ထိုသို႔ေၾကာင္႕ ကံဆီးေစာ္ဘြား ညီေနာင္တို႔မွာလည္း  လက္ေဆာင္ပဏၰာမ်ားနဲ႔ အတူ သီေပါမင္းအား ဖူးေမွ်ာ္ ခစားေရာက္ၾက ရပါတယ္။ စိတ္သေဘာေက်နပ္ေတာ္မူတဲ႔ သီေပါဘုရင္လည္း ေရွးကအတိုင္း နယ္စားနယ္ခံ ေစာ္ဘြားဘြဲ႕ကို ျပန္လည္ေပးအပ္ပါတယ္။ 

ကံဆီးၿမိဳ႕ကို ျပန္္လည္ေရာက္ရွိၾကတဲ႕ ကံဆီးေစာ္ဘြားညီေနာင္တို႔မွာ ၿမိဳ႕နယ္ကိုေကာင္းစြာ အုပ္ခ်ဳပ္ၾကျပန္ပါတယ္။ တစ္ေန႔ေသာအခါ မိခင္ျဖစ္သူ စံသာမိက သားေတာ္ႏွစ္ပါးတို႕ကို ေခၚယူျပီး “ငါတို႔ မိုင္းေတာင္းျမိဳ႔ရွိ အဖိုး အဖြားမ်ားတို႔ဟာ ေက်ာင္းကန္ဘုရား၊ သံဃာမ်ားကို ကိုးကြယ္ၾကေသာ္လည္း ယခု ကံဆီးျမိဳ႕တြင္ မည္သည္႕ ဘုရားေက်ာင္းကန္မွ မရွိ၊ သာသနာ အေရာင္လည္း ထြန္းလင္းျခင္းမရွိ။ သည္႕အတြက္ မိခင္မွာ စိတ္မေပ်ာ္ပိုက္ သျဖင္႔ ေနရပ္ျဖစ္ေသာ မိုင္းေတာင္းျမိဳ႔သို႔ ျပန္လိုပါသည္” ဟု ေျပာၾကားသည္႔အခါ မိခင္ စိတ္သေဘာအတုိင္း ဘုရားေက်ာင္းကန္မ်ားကို တည္ထား ကိုးကြယ္ပါမည္ဟု ကံဆီးေစာ္ဘြားတို႕က ကတိျပဳၾကပါတယ္။ ထို႕ေနာက္ မိုင္းေတာင္းမွ ဘုန္းေတာ္ၾကီး ဦးဇိနရအား ကံဆီးၿမိဳ႕သို႕ ပင္႔ေဆာင္ျပီး ဆည္းကပ္ ကိုးကြယ္ၾကပါတယ္။ ထို႕ေနာက္ ေက်ာင္းမ်ားေဆာက္လုပ္ျပီး ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ကိုလည္း တည္ထား ကိုးကြယ္လာၾကရာ ကံဆီးနယ္ေျမမွာ ဗုဒၶသာသာနာ စတင္ စည္ပင္ျပန္႔ပြား လာခဲ႔ပါတယ္။ နတ္ေဂ်ာ့ဟုေခၚေသာ နတ္ကိုးကြယ္သည္႔ အေလ႔အထရွိခဲ႔ေသာ ကခ်င္မ်ိဳးႏြယ္ ကံဆီးေစာ္ဘြားတို႔မွာလည္း မိခင္ျဖစ္သူ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ရွမ္းအမ်ိဳးသမီး စံသာမိေၾကာင္႔ ယခုထိတိုင္ ကံဆီး မ်ိဳးရိုးစဥ္ဆက္ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား ျဖစ္လာခဲ႔ၾကပါတယ္။



ဒီပံုကလည္း အရင္ပိုစ္႔မွာေဖာ္ျပခဲ႔တဲ႔ ျမတ္စြာဘုရားဆင္းတုေတာ္စံျမန္းခဲ႔တဲ႔ ေက်ာင္းေဆာင္ေဟာင္း ေနရာပါ။ 
 

ဒီေၾကးဆင္းတုေတာ္ရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ႀကီးဟာ ကံဆီးေစာ္ဘြား လွဴဒါန္းကိုးကြယ္ခဲ႔တဲ႔ ရုပ္ပြားေတာ္ျဖစ္ပါတယ္။ အေပၚက စံေက်ာင္းေဟာင္းမွာ ဒီရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ႀကီး စံပါယ္ခဲ႔တာ ျဖစ္ပါတယ္။ မႏၱေလးျမိဳ႕မွာ ေၾကးသြန္းခဲ႕ျပီး ကံဆီးျမိဳ႕ကို ပင္႔ေဆာင္လာခဲ႕ေသာ ဆင္းတုေတာ္ကို အတုလ ဓမၼရာဇာ မဟာမုနိ ရုပ္ပြားေတာ္လို႕ ဘြဲ႔အမည္ ေပးခဲ႔ကာ ေက်ာက္စာကဗ်ည္းမ်ား ေရးထိုးခဲ႔ပါတယ္။ ေရႊ၊ ေငြ၊ ေၾကး စုစုေပါင္း ၅၂၇ပိႆာ ကိုးက်ပ္ တစ္မတ္သား ရွိတယ္လို႔ သိရပါတယ္။

ခုခ်ိန္မွာေတာ႔ အျခားေသာ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားနဲ႔အတူ ကၽြန္မတို႔ လံုးခင္းရြာရဲ႕ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမွာ ကိုးကြယ္ ခံေတာ္မူေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။

  
ကံဆီးေစာ္ဘြားအေၾကာင္း စိတ္ဝင္တစား လာဖတ္ေပးၾကသူမ်ား အားလံုးကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ရွင္.. ပိုစ္႕က မထင္မွတ္ဘဲ အေတာ္ေလး ရွည္သြားတဲ႔အတြက္ ၂ပိုင္းခြဲဖို႔ ဆံုးျဖတ္လိုက္ၿပီး ဒီေနရာမွာဘဲ တစ္ပိုင္းကိုျဖတ္လိုက္ ပါတယ္။  ေနာက္ရက္မွ က်န္တဲ႔တစ္ပိုင္းကို ၿပီးေအာင္ေရးျပီး တင္ပါ႕မယ္။ ဒီပို္စ္႕ကို သမိုင္းမွတ္တမ္း အေနန႔ဲ မဟုတ္ဘဲ အထၳဳပၸတၱိအေနနဲ႕သာ ဖတ္ေပးပါလို႔ေနာ္။ 



ေလးစားခ်စ္ခင္စြာ

Image Hosted by PicturePush - Photo Sharing

19 comments:

ယံုၾကည္မူန႔ဲ ကိုးကြယ္တာပါ
သူမ်ားေတြလို ဘာလိုလို႔ဘာေတာင္းတာေတာ႔
မရွိပါဝူး အခုလဲကိုယ္မေရာက္နိုင္တ႔ဲေဒသက
ဘိုးဘိုးႀကီးရုပ္ထုကိုဒီကေနပဲ ကန္ေတာ႔လိုက္ပါတယ္

ေက်းဇူးပါ

ေခြ်းမေလး း)
စိတ္၀င္စားလို႔ လာဖတ္တရ္
လာမဖတ္ရင္ မေနနိုင္လို႔ လာဖတ္တရ္
တတိရလို႔ လာလည္တရ္ :P

စိတ္၀င္စား စရာေလးမို႔ ဖတ္သြားပါတယ္

ကိုယ့္ေဒသရဲ႕အေၾကာင္း၊ရာဇ၀င္ေတြကို
အားလုံးသိေအာင္ဗဟုသုတအေနနဲ႔
ေရးေပးထားေတာ့.ေကာင္းတာေပါ့အစ္မရယ္။
အားလုံးသိေအာင္ ျဖန္႔ေ၀ေပးတဲ့အတြက္
ဇာတိေဒသကို..ကူညီရာလဲေရာက္တာေပါ့ း)
အစ၊အဆုံး ဖတ္မွတ္သြားပါတယ္ရွင္။

ခ်စ္ခင္လွ်က္
မိစံ

စိတ္၀င္စားဖို႔ေကာင္းလိုက္တာ။ ေနာက္တစ္ခါထပ္လာဖတ္ဦးမယ္။ ပံုေဖာ္ဖတ္ေနရလို႔။

Excellent! Well done, Chaw!
I learnt something meaningful and new from this post.
Can't wait to read the next post! :-)
Thank you!
PPL

ေခ်ာေရ ... ေခ်ာရဲ႕ အားထုတ္မႈအတြက္ ခ်ီးက်ဴးဂုဏ္ယူပါတယ္။ မသိေသးတဲ့ စိတ္၀င္စားဖြယ္ အတၳဳပၸတၱိေၾကာင္းေတြ သိလိုက္ရတယ္။ ေရွ႕ဆက္မယ့္ အပိုင္းကို ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနမယ္ေနာ္။

စိတ္ဝင္စားဖို႕ ေကာင္းတယ္ေနာ္ မမေရ ဆက္လက္ေစာင့္ေမွ်ာ္လွ်က္ပါလို႕..

ဖတ္လို႕ေတာ႕ ေကာင္းတယ္ ဒါေပမဲ႕ နာမည္ေတြကို မနညး္မွတ္ယူရတယ္ ဟီးးး ေမ႕ေမ႕သြားလို႕...ဒုတိယအပိုင္းေလး ကို ၂ရက္ေလာက္ၾကာရင္တင္ပါေတာ႕ဗိ်ဳ႕ မေစာင္႕နိုင္ေတာ႕လို႕ပါ ဟီးးး

စိတ္ဝင္စားဖို ့ေကာင္းတယ္ မေခ်ာေရ..

စိတ္ဝင္စားဖို ့တကယ္ေကာင္းတဲ့ သမိုင္းေၾကာင္းေလးပါဘဲ... တကယ္ ဗဟုသုတ ရခဲ့ပါတယ္... ေက်းဇူးပါ အစ္မ...

မေခ်ာေရ.. ဗဟုသုတရစရာေတြကို ရွာလို႕ေဖြလို႕ ၾကိဳးစားတင္ျပေပးတာကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္.... မသိေသးတာေတြ ဖတ္ရတယ္.. မျမင္ဖူးတာေတြ ျမင္ရပါတယ္.. း)))

ခင္မင္လ်က္
ေန၀သန္

အစဥ္လာအရ ယံုၾကည္ကုိးကြယ္လာၾကတဲ့ ကိုးကြယ္မႈေလးေတြ ေနေရာအေေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ေတြ႔ရပါတယ္..။ ဖားကန္႔ေဒသရဲ႕ ကံဆီေစာ္ဘြားအေၾကာင္းကုိေတာ့ ေခ်ာေရးမွ ဖတ္သိရဖူးတယ္..။ မွတ္သားစရာေတာ့အေတာ္ေကာင္းသား...။

ခ်မ္းေျမ့ပါေစ
ခ်ယ္ရီေျမ

သမိုင္းအေထာက္အထားေတြ ပ်က္စီးကုန္တာကိုေတာ့ အႏွေျမာဆံုးပဲ...ဓာတ္ပံုေလးေတြက်န္ရစ္ေသးတာကိုပဲ ေတြးၿပီး ေျဖယူရေတာ့တာပ...အဂၤလိပ္နဲ႔ ဂ်ပန္ေတြလုပ္ခဲ့သမွ်မွာ သမိုင္း၀င္ပစၥည္းေတြကို မီးတင္ရႈိ႕တာ၊ ခိုးသြားတာေတြကို အမုန္းဆုံးပဲ ေဒၚေခ်ာေရ...

ဒုတိယပိုင္းကို ေစာင့္ဖတ္ပါဦးမယ္...

သိပ္စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတဲ့အျပင္ဒီလိုုေသေသခ်ာခ်ာ
ေလ့လာျပီးစာနဲ ့မွတ္တမ္းတင္ထားတာအလြန္တန္ဘုုိးရွိပါတယ္။
အုုိင္အိုုရာ

စိတ္၀င္စားတယ္ေခ်ာေရ....
ဒုတိယပိုင္းေမွ်ာ္ေနမည္...
သိပ္မၾကာေစလိုပါ... :)

နာမည္ေတြက မွတ္မိေအာင္ေတာ္ေတာ္ဂရုစိုက္ရတယ္ မသိေသးတာေတြသိရလို့ေက်းဇူးတင္ပါတယ္

စိတ္ဝင္စားဖို႔ ေကာင္းတယ္။ သမိုင္းစဥ္ေတြနဲ႔ ေသခ်ာေရးထားေတာ့ စာကိုက ခန္႔ သြားတယ္။ တရုတ္ေတြလည္း ဟိုအရင္ခ်ိန္ကတည္းကိုက ေက်ာက္စိမ္းေတြ လာတူးျပီး ေထာ ေနၾကတာကိုး။
ေနာက္တပိုင္း ဆက္ဖတ္လိုက္အံုးမယ္။

ေက်းဇူးၿပဳၿပီး facebook တြင္ၿပန္လည္ေဖာ္ၿပခြင္႔ၿပဳပါ